Onze patiënten
Iedereen is welkom bij OLVG, ongeacht persoonlijke voorkeuren, keuzes of geloofsovertuigingen. Wij behandelen iedereen als gelijke en laten onze patiënten meebeslissen. Ook dat is duurzaamheid. Net zoals het continu verbeteren van onze zorg en het welzijn van onze patiënten. Het mooie is dat goed zorgen voor het milieu vaak hand in hand gaat met de goede zorg voor onze patiënten en medewerkers. Denk aan preventie, zorg aan huis en op afstand en bijvoorbeeld gezonde voeding.
Waarden overgenomen uit het Jaarverslag 2021
Patiëntenparticipatie
Patiënt- participatie
Samen met patiënten de zorg vormgeven en verbeteren
Patiënten hebben unieke kennis en ervaring in huis. Ze weten vaak goed wat ze willen. Daar sluiten we met onze specifieke kennis en kunde van de arts, verpleegkundige en andere zorgmedewerkers graag op aan. Dit is een speelveld waarin we ons continu blijven ontwikkelen. Dit doen wij zowel op individueel niveau, om tot een voor de patiënt optimale behandeling te komen. Als collectief, om onze informatievoorziening en zorgverlening te verbeteren.
Samen beslissen
Samen beslissen is een werkwijze die gefaseerd wordt uitgerold binnen de diverse zorgpaden. Dit begint bij het bepalen van de behandeling. Door de juiste vragen te stellen, de voor- en nadelen te schetsen en te luisteren naar de wensen en voorkeuren van de patiënt komt de zorgverlener met een passend advies. De beslissing van de patiënt blijft leidend.
De reis van de patiënt
Wij maken actief gebruik van de meningen, ervaringen en ideeën van groepen patiënten. Dit noemen wij collectieve participatie. Patiënten adviseren, denken mee en delen hun behoeften. Bijvoorbeeld via de patiënt ervaringsmonitor waarbij we ervaringen uitvragen van patiënten die opgenomen zijn geweest in de kliniek, of die de polikliniek hebben bezocht. Ook maken wij gebruik van panels waarin patiënten meedenken over bijvoorbeeld de inrichting van het pand. Een mooi voorbeeld is de website van OLVG, die ook echt samen met patiënten is ontwikkeld.
Waardegedreven zorg
Om de kwaliteit van de zorg te blijven verbeteren werken we ook samen met de zes Santeon ziekenhuizen. Binnen Samen Beter programma's vergelijken we de resultaten van verschillende zorgteams. Hierdoor leren we van elkaar en professionaliseren we de branche in zijn geheel.
Samen Beter Geboortezorg
Mooie resultaten hebben we behaald met het verbeterteam Geboortezorg. We zagen in de Santeon Benchmark dat het aantal fluxus (bloedverlies bij de bevalling), en het percentage episiotomieën & totaal rupturen in OLVG relatief hoog lag. Daar was dus een verbeterslag te behalen. Door data te delen,
bewustwording te creëren, en gepaste verbeterinitiatieven te implementeren zien we nu dat het aantal fluxussen is afgenomen, en dat onze percentages episiotomieën & totaal rupturen nu lager liggen. Hier zijn we natuurlijk heel blij mee! Mooi is ook dat de hands-on-training die we hebben ontwikkeld om episiotomieën en totaal rupturen terug te dringen nu ook door andere Santeon huizen worden gebruikt. Zo blijven we samen verbeteren. Dit is mede mogelijk door de laagdrempeligheid waarmee we informatie uitwisselen.
Ben je OLVG medewerker en wil jij ook aan de slag met Waardegedreven Zorg of heb je vragen over het Geboortezorg traject? Neem dan contact met ons op.
Percentage van aantal vrouwen met fluxus tijdens de bevalling
2020 10%
2021 9,3%
2022 8,8%
Gezondheid en herstel
Zes kleine en voedingsrijke eetmomenten
: een nieuw voedingsconcept
In 2021 hebben we een nieuw voedingsconcept geïntroduceerd. In plaats van drie maaltijden, die patiënten vaak niet op kregen, worden er nu zes kleinere, kwalitatief hoogstaande en eiwitrijke maaltijden en tussendoortjes geserveerd. Dit bevordert het welzijn en herstel van onze patiënten.
Eiwit inname
We streven naar een eiwit inname door onze patiënten van minimaal 80 gram per dag. Het nieuwe concept heeft er toe geleid dat het aantal ingenomen calorieën en eiwitten is toegenomen met resp. 21,7% en 33%, waarmee we de doelstelling hebben gehaald.
Inname dagelijkse aantal gram eiwit op basis van tussen de 30 en 45 bijgehouden dagboeken
0-meting nov-jan 2020 62,5 gram
1-meting jan-juni 2021 70,8 gram
2-meting feb-mrt 2022 84,3 gram
Patiënt tevredenheid en NPS
Het nieuwe concept is boven verwachting goed ontvangen door onze patiënten. De doelstelling was een gemiddelde score van 4 op een schaal van 5 op diverse aspecten. Deze is ver overtroffen. Ook keken we naar de Net Promotor Score (NPS). Dit is een aanbevelingsscore tussen de -100 en +100. De beoogde NPS van 30 is ook hier ruim gehaald met een NPS van 40.
Medewerker aan het woord
'Patiënten worden blij van ons'
Grietje Schipper begon 3,5 geleden bij OLVG als roomservice medewerker. Na een jaar werd ze gevraagd of ze daarnaast ook coördinator wilde worden. Eerst vond ze het wel spannend, maar ze is erg blij met de afwisseling. Ook vindt ze het leuk dat er veel wordt gedaan voor roomservicemedewerkers om bij te leren. Zoals een workshop ‘Gastgericht werken’.
Vooral haalt ze plezier uit het contact met patiënten. ‘Je kunt het altijd wel ergens over hebben. Het is een fijne afwisseling voor de soms ingewikkelde gesprekken met een verpleegster of arts. Wij komen met eten en drinken. Ze worden blij van ons. Vooral nu we met meerdere kleine gerechten werken. De kleine gerechten serveren we op een speciaal dienblad.
Dan kunnen patiënten beter kiezen. En tussendoor een bitterballetje, poffertje of stukje quiche. Dat verwachten ze niet. Meestal onthoud ik wat ze in hun koffie willen. Daar worden ze vrolijk van.
We proeven het eten altijd eerst zelf, zodat we weten wat we serveren. Laatst ging dat mis met een vegaballetje. De patiënten vonden het niet lekker. Het bleken inderdaad net stuiterballetjes. Het recept is toen aangepast. Nu krijgen we er juist veel complimenten over.
‘s Ochtends rond 10.00 uur krijgen patiënten altijd keuze uit vier smoothies, met extra eiwit. Als er één smoothie op is, bel ik de runner, die zorgt dat er wordt aangevuld. Pas na de smoothies bieden we andere drankjes aan. Zo hopen we dat ze de gezondere keuze maken.'
Wat er beter zou kunnen? 'Soms de communicatie onderling op de verpleegafdeling. Tussen de artsen, verpleging en ons.' Ook vindt ze het jammer dat er een duidelijke rangorde is tussen artsen, verpleging, roomservice en schoonmaak. ‘We doen allemaal belangrijk werk.’
Grietje Schipper
Dionne Polet-Brussee
Muziek@OLVG
Voor momenten van bezinning, afleiding, troost en plezier
Dionne begon veertien jaar geleden bij OLVG als Coördinator kapel activiteiten. Toen werd er af en toe een patiënten concert gegeven. Ze kreeg de vrije hand. Inmiddels wordt er steevast maandelijks op beide locatie een concert gegeven. Ook is er een OLVG koor opgericht en vinden er kleinschalige muziekoptredens op een aantal afdelingen zelf plaats.