Circulaire zorg
Circulair werken is een belangrijk speerpunt binnen ons duurzaamheidsbeleid. Dit doen wij volgens het 4R principe.

Refuse
Niet iedereen staat hier bij stil maar 'refuse', ofwel iets niet gebruiken, is de hoogste vorm van circulariteit. Logisch eigenlijk. Het betreffende product hoeft niet gemaakt, niet vervoerd en ook niet verbrand of gerecycled te worden.
Preventie is ook een vorm van refuse. Zorg die niet geleverd hoeft te worden is immers het meest duurzaam. Daar kunnen wij als ziekenhuis een bijdrage aan leveren via bijvoorbeeld gezonde voeding, het stimuleren van beweging en leefstijl advies.

Reduce
'Reduce' gaat over zuinig en efficiënt te werk gaan. Dat is niet altijd makkelijk in de zorg waar de druk hoog is en de patiënt op nummer één staat. Toch is het de moeite waard om af en toe de tijd te nemen huidige werkwijzen en processen te evalueren. Zijn alle handelingen wel nodig? Kunnen we ze beter op elkaar afstemmen? Kunnen we af met minder materialen?

Re-use
De overstap van disposables naar re-usables is een belangrijk speerpunt in ons duurzaamheidsbeleid. Op de afval pagina zijn hier mooie voorbeelden van te zien. We werken er aan om met steeds meer producten over te stappen. Zo hopen we voor 2025 de overstap naar wasbare warmtejasjes te kunnen laten zien. Maar ook met de inkoop van duurzamere materialen werken we mee aan hergebruik van grondstoffen.

Recycle
Belangrijk om ons afval zoveel mogelijk als nieuwe grondstof in te kunnen laten zetten. Op de afvalpagina lees je meer over hoe we dit doen. Maar goed om te onthouden dat het voorkomen van afval de meest duurzame vorm van circulair werken is.
Verduurzamen van de primaire zorgactiviteiten
In de primaire zorg valt nog veel te winnen door activiteiten langs de 4R meetlat te leggen: 'Hebben we alles wat we gebruiken echt nodig?' 'Kan het ook met minder?' 'Zijn er duurzamere alternatieven?' Verduurzaming en kostenbesparingen gaan hier vaak hand in hand
Om dit in de praktijk te toetsen hebben we samen met het bedrijf 'Reductify' een pilot op de verpleegafdeling van Geriatrie gedaan. Het doel was niet alleen verduurzaming op de afdeling zelf, maar ook het ontwikkelen van een methode die we op andere afdelingen verder kunnen uitrollen. Dit project hebben we bekostigd met subsidiegeld van ZonMW.
Een ander mooi resultaat werd geboekt op de afdeling Urologie: een nieuwe richtlijn bracht de kans met zich mee om op een duurzamere en goedkopere manier te werk te gaan. Hier werd pro-actief op ingesprongen.
Via een gezamenlijke subsidie van 1,2 miljoen euro, binnengehaald door Green Teams van Amsterdam UMC en LUMC, zijn we gestart met een pilot ter verduurzaming van proceduretrays.

Pilot Geriatrie een groot succes!
Geriatrie werd niet voor niks uitgekozen voor de pilot. Het is een afdeling met groot zorgverbruik, gemotiveerde leiding en vooral: een enthousiast Green Team.
De pilot bleek op alle vlakken een groot succes, en leverde bovendien blije en gemotiveerde medewerkers op. Een succesformule waar we zeker mee verder gaan.
- 25,9% minder verbruik van de zeven meest gebruikte producten
- 47% minder celstofmatjes
- 32% minder rode medicijnbekers
- 31% minder nierbekkens

Nieuwe katheterrichtlijn
Het schoon in plaats van steriel inbrengen van de katheter is sinds juni 2024 de nieuwe standaard.
Hiermee wordt jaarlijks 30.000 euro en ruim 1.000 kilo aan afval bespaard.
Met de overstap naar schone materialen besparen we tijd, geld én afval.
Complimenten aan de afdeling urologie voor hun alertheid en voortvarende invoering van deze richtlijn.

Pilot met duurzame proceduretrays
Proceduretrays bestaan volledig uit wegwerpmaterialen die allemaal worden weggegooid, ook wat niet gebruikt is. Tijdens de pilot wordt bij elk ziekenhuis bij 150 operaties de hybride tray ingezet: een combinatie van herbruikbare en los verpakte wegwerpmaterialen die opnieuw ingezet kunnen worden.
OLVG test de tray bij kijkoperaties, Amsterdam UMC bij keizersneden en LUMC bij trauma-operaties.
We kijken uit naar de uitkomsten van de pilot in 2025.
Het voorkomen van zorg
: welbevinden en een gezonde leefstijl
De meest duurzame zorg is de zorg die niet geleverd hoeft te worden. Dat is beter voor het milieu, maar vooral ook voor de patiënt, die daardoor eigenlijk geen patiënt (meer) is.
Naar schatting is 70 tot 80% van de chronische aandoeningen in Nederland (mede) het gevolg van leefstijl en welbevinden. Andere keuzes op het gebied van voeding, beweging, slaap, ontspanning en verwerking kunnen een groot verschil maken in het voorkomen én behandelen van ziekten.
Daar kunnen wij als ziekenhuis een bijdrage aan leveren, bijvoorbeeld door het opzetten van een leefstijlloket. Dit is een wens die al langer leeft binnen de projectgroep die zich bezighoudt met preventie. Samen met vrijwilligers van het buurtteam worden nu plannen gemaakt om, naast het onlangs opgezette DigiPunt (waar patiënten geholpen worden bij digitale zorgtoepassingen), ook een leefstijlloket in te richten. In eerste instantie gaat het daarbij om het doorverwijzen van patiënten naar de juiste instanties en personen die kunnen ondersteunen bij leefstijlaanpassingen. Het idee is om te starten met een pilot gericht op 'stoppen met roken'.
Naast het doorverwijzen kunnen zorgverleners zelf ook het gesprek aangaan met patiënten, door breder te kijken naar de oorzaken van klachten. 'Hoe zou deze patiënt zijn gezondheid kunnen verbeteren en behouden?' Artsen en zorgverleners die hierin geïnteresseerd zijn, kunnen ervoor kiezen zich hierin verder te laten bijscholen.
Duurzaam inkopen
Bewustwording
: gewoontes zijn moeilijk te doorbreken
Continu verbeteren
Medewerker Peter aan het woord

Peter Boxce werkt als senior adviseur bij Kwaliteit & Verbetering. Naast het verzorgen van LEAN trainingen is hij betrokken geweest bij het implementeren van diverse procesverbeteringen. Zoals de heilige visite waarbij de bezoeken aan het bed beter op elkaar worden afgestemd.
‘'Continu verbeteren is gebaseerd op respect en vertrouwen in medewerkers, zij weten het beste hoe hun werk verbeterd kan worden'
Medewerker Peter aan het woord

Peter Boxce werkt als senior adviseur bij Kwaliteit & Verbetering. Naast het verzorgen van LEAN trainingen is hij betrokken geweest bij het implementeren van diverse procesverbeteringen. Zoals de heilige visite waarbij de bezoeken aan het bed beter op elkaar worden afgestemd.
‘'Continu verbeteren is gebaseerd op respect en vertrouwen in medewerkers, zij weten het beste hoe hun werk verbeterd kan worden'